‘Jauchzet dem Herren’, de honderdste psalm, werd door heel veel componisten getoonzet. Twee eeuwen scheiden de versies van Schütz en Mendelssohn die in dit concert geprogrammeerd staan. Meteen is de toon gezet van het programma van vanavond, dat bestaat uit hoogtepunten uit de religieuze muziekliteratuur, afgewisseld met delen uit de mis opus 4 in F voor koor en orgel van Joseph Callaerts (1838-1901).

Joseph Callaerts, de enige onbekende componist in ons programma, was niet alleen een gevierd organist, hij was ook in zijn jeugd als zanger actief in het koor van de Onze-Lieve-Vrouw-Kathedraal in Antwerpen en dat is duidelijk te horen in deze mis.

Met het ‘Ave verum’ van Byrd, op de brug tussen Renaissance en Barok, en het aansluitende ‘Light’ van Tom Collier leggen we een brug over 400 jaar: Tom herwerkte de compositie die hij vorig jaar voor ons en het ensemble ADoReE schreef voor koor en orgel.

Het is ook het orgel dat het orkest vervangt in het Sancta Maria en de Romanze van Mozart, Verleih uns Frieden van Mendelssohn en het Hallelujah van Händel. 

De beroemde ‘Cantique de Jean Racine’, een jeugdwerk van Fauré, werd oorspronkelijk voor koor en orgel geschreven, onze versie van vanavond. John Rutter droeg ‘A Clare Benediction’ op aan Clare College in Cambridge, waar hij een aantal jaar werkte. Van de verschillende versies die van dit werk bestaan kozen wij die voor 4-stemmig koor en orgel.

Als intermezzi hoorden we muziek van componisten die we ook in de koorwerken ontmoeten: Mozart en Mendelssohn.